Who run the world? Girls!

2017-03-07

Internationella kvinnodagen är här och det väljer vi att fira genom att hylla några av skönhetsvärldens briljanta kvinnor som med sina innovativa produkter, framåtanda, entreprenörsskap och ambitioner inspirerar oss dagligen. Dessa fem kvinnor är alla en inspiration på sina vis, många av dem starka mödrar som samtidigt som de uppfostrat sina barn byggt upp enorma skönhetsföretag, alla kvinnor som vågat och kämpat. Vi är minst sagt imponerade!

Elizabeth Arden (Urpsrungligen Florence Nightingale Graham)

Varumärket Elizabeth Arden grundades redan 1910, av Elizabeth Arden, tidigare Florence Nightingale Graham. Detta var en tid då det var ovanligt för kvinnor att driva ett företag, men Elizabeth trotsade normen och öppnade upp sitt första spa på Fifth Avenue och började bygga upp vad som kom att bli världens första globala skönhetsmärke.

Elizabeth jobbade hårt för kvinnors rättigheter och marscherade vid ett tillfälle tillsammans med 15.000 andra kvinnor förbi Red Door Salon på Fifth Avenue, alla i rött läppstift som en symbol för styrka. Året var 1946, då blev Elizabeth en av de första kvinnor att någonsin vara med på förstasidan av Time Magazine. En kultklassiker som hängt med sedan 1930 är Eight Hour Cream som än idag är en bästsäljare tack vare dess vårdande och behagliga egenskaper. Den finns idag i flera utföranden, som t.ex All-Over Miracle Oil och Miracle Hydrating Mist. "To be beautiful and natural is the birthright of every woman." - Elizabeth Arden.

Estée Lauder

Året var 1946 när Estée Lauder lanserade hennes första fyra produkter - The Cleansing Oil, The Creme Pack, hennes farbrors Super Rich All Purpose Creme och The Skin Lotion. Efter att ha frågat "en miljon gånger" så köpte äntligen Robert Fisk, inköpare på Saks Fifth Avenue, in Estée Lauders produkter. Den första ordern landade på 800$. Estée skickade ut eleganta vita kort med gyllene bokstäver på för att informera hennes föredragna kunder att hon skulle ge ut ett gratis kräm-baserat puder vid varje köp - på två dagar hade lagret tagit slut och "gåva på köpet" föddes.

Estée Lauder gick också emot normen, inte bara när hon som kvinna började bygga upp ett av världens största skönhetsföretag men också när Youth Dew föddes. På den tiden använde kvinnor bara parfym om det var ett mycket speciellt tillfälle, det var liksom inte helt "okej" för kvinnor att använda parfym bara till vardags (helt sjukt, vi vet). Youth Dew kunde användas av kvinnor närsomhelst, det var en badolja som också fungerade som parfym med doft av ros, jasmin, vetiver och patchouli.

Estée Lauder var den enda kvinnan som var med i Time Magazines lista 1998 av de 20 mest inflytelserika företagsgenierna under 1900-talet. Hon var även mottagare av Presidential Medal of Freedom (Presidentens frihetsmedalj) 2004.

Anastasia Soare

Anastasia Soare grundade Anastasia Beverly Hills med filosofin om att balansera ansiktets drag genom att ta fram högkvalitativa och innovativa produkter - som alla är personligt testade i hennes egna salong i Beverly Hills. Hon är internationellt känd som "the eyebrow guru" eller som bl.a Oprah Winfrey kallar henne, "the queen of eyebrows".

Anastasia är en skönhetspionjär, kreativ visionär och entreprenör. Hon är kraften bakom det snabbväxande varumärket som tagit sociala medier med storm. Anastasia kom till USA från Rumänien utan att kunna språket och utan några pengar. Med en kraftfull beslutsamhet och utbildning i konst och arkitektur valde hon att driva sin entreprenörs-vision och unika sätt att se på skönhet framåt. 1990 introducerade hon en ny "Brow-Shaping" service till hennes klienter som sedan patenterats som "Golden Ratio Method". 1998 grundade hon varumärket Anastasia Beverly Hills, till en början bara för bryn men som idag även innehåller contouringpaletter, highlighters, läppstift och mycket mer.

Anastasia har uppnått en ikonisk status under hennes 25-års resa till en självlärd entreprenör och Amerikansk succéhistoria. Man har skrivit om henne i t.ex The New York Times, The Guardian, Vanity Fair, Vogue, Elle och många fler. Anastasia Soare har även ett livslångt jobb för kvinnor och barn samt etableringen av The Anastasia Brighter Horizon Foundation, som stödjer och förbättrar livet för unga vuxna som lämnar fosterhemssystemet.

Terry de Gunzburg

Hon har kallats "the Steve Jobs of Beauty" och är skaparen bakom makeupinnovationer som YSL's bästsäljare Touche Éclat. 1998 tog hon fram sitt egna varumärke, By Terry. Terry ville skapa ett makeupmärke präglat av lyx men med ett personligare tilltal, och tog då fram en serie med fokus på texturer och sällsynta, rika färgpigment.

Terry de Gunzburg är känd för att skapa produkter som ger fantastisk lyster med hjälp av ljusreflekterande pigment, djärva färger och rika texturer. En "By Terry-hy" ser alltid återfuktad och fräsch ut, oavsett hur trött huden under är. Terry har ett obevekligt engageman i strävan efter kvalitét. En produkt som alla som testat älskar, som kallas "photoshop på burk" är Hyaluronic Hydra-Powder - har du inte provat, så prova!

Petra Strand

Varumärket Pixi grundades för över 10 år sedan utav Petra Strand som har över 20 års erfarenhet som makeupartist och produktutvecklare. Pixi har tagit världen med storm sedan flagship-butiken slog upp sina dörrar i Soho, London och först i Sverige med att ta in varumärket var ju ingen mindre än eleven!

Ambitionen för Petra är att ta fram enkla, "hudälskande" produkter och det är precis vad Pixi är. T.ex så har Pixi Glow Tonic blivit snabbt älskad av alla som provat. Pixi erbjuder både hudvård och makeup, och det är viktigt att alla produkter gör nytta för huden oavsett om det är en ögonskugga eller ansiktskräm. För Petra är det viktigt att alla kvinnor ska ha möjlighet att framhäva sin naturliga skönhet på bästa sätt. "Flawless in a few fuss-free minutes- that's what Pixi is all about!"