Intervju med Linda Landenberg

2018-03-06

Vi har fått äran att prata med den erkända, slipade parfymexperten Linda Landenberg! I denna intervju har vi frågat henne mer om vem hon är, hur hon hämtar sin inspiration och mycket mer.

Berätta lite om dig själv, vem är Linda Landenberg?

Jag började i skönhetsbranschen 1988 och det var väl där intresset för skönhetsvård och parfym verkligen fick utrymme. Innan dess har jag bara varit en doftande individ. Ända sen barnsben har jag alltid doftat på allt i min omgivning, ett sätt för mig att identifiera min omgivning kan man säga, katalogisera vad jag möter helt enkelt.

Fram tills då så var det egentligen bara mat, natur och sådant som jag doftade på. Jag är uppväxt på en ö utanför Stockholm, Lidingö, så naturen, klipporna och havet är essentiellt för mig. Sen 29 år tillbaka har jag varit verksam i skönhetsbranschen och de senaste 6-7 åren har jag jobbat som expert i området doft. Jag utvecklade och etablerade ett koncept på NK som kallades för doftkonsultationer och det unika med det på sin tid, då 2011, var att jag jobbade varumärkesoberoende med kunden i fokus. Ofta när man åker runt i världen, till Paris och London t.ex så kan man få konsultationer mot ett varumärke, men det blir liksom varumärkesbundet. I det här fallet så var det då för kunden och hela sortimentet. Det blev en dundersuccé, superomtyckt och lite av en snackis kan man säga. De senaste 3 åren har jag jobbat som konsult gentemot bolag inom doft då där jag utbildar, föreläser, tittar på koncept och strategier.

När det kommer till min kunskap i doft så har jag studerat råvaror och parfym i Grasse. Grasse ligger i södra Frankrike, banken av parfym i Europa kan man säga, så det är där jag har förvärvat mina djupa, breda kunskaper inom doften, mystiken och tekniken bakom parfym. Där har jag också suttit med en mentor och utvecklat min förmåga.

Vad fick dig att vilja skapa ditt alldeles egna doftmärke?

Till och börja med så är min person nyfiken, jag vill leta möjligheter och utvecklingspotential. Det är några av mina starka drivkrafter vilket gjorde att jag för kanske 15 år sen började plugga bioteknik. De här kemistudierna har jag haft stor användning för i parfymskapandet för parfym är kemi också. Det är både ett kreativt och tekniskt arbete.

Det började egentligen att jag under en semester sprang på en blomma som var helt fantastisk! Jag blev helt berusad av den här blomman och förförd av hur den såg ut och doftade. När jag kom hem så kunde jag inte riktigt släppa tanken på den där blomman utan jag gick runt och funderade på hur jag skulle kunna återskapa den här känslan, upplevelsen och allt jag fascinerades av hos den här blomman vilket ledde till att jag började utveckla en skiss på doften. Det blev egentligen startskottet på kollektionen men då var det aldrig någon avsikt att släppa dofter för andra utan det var enbart för mitt eget syfte som jag gjorde det här.

Men för drygt 1,5 år sen så satt jag och jobbade färdigt den här doften som heter Bisous och är inspirerad av blomman Frangipani. När jag hade gjort den så var jag väldigt nöjd med kompositionen och i samma veva så satt jag också och gjorde en teknisk utmaning; det heter att man bygger ackord vilket är ett tekniskt verktyg när man ska skapa parfymer. Så under det här arbetet så blev en till doft komplett.

Där satt jag med två färdiga kompositioner som jag tyckte väldigt mycket om och kände "Det här är ju bra, det här vill jag dela med mig av till fler" och i samma veva, i September 2016, så satt jag med Sussi Rotschild på Romella och pratade om ett annat projekt. När vi sitter och pratar om det här projektet så säger jag "Men du Sussi, ska vi inte släppa en kollektion med dofter? Jag har två dofter färdiga" och Sussi svarade "Jo men vi gör det!" så vi bestämde oss helt enkelt för att släppa dofter tillsammans. Så sa jag att jag vill göra två dofter till, för min filosofi kring doft är att man har en doftgarderob. Alltså du bär dofter för olika situationer, olika humör, olika sammanhang. Då var det också viktigt för mig att ha en bredd i kollektionen som kan tillfredsställa olika behov. Jag åkte hem till mitt labb och satte ihop en till skiss som jag sen tog med mig till Grasse, arbetade klart och sen fortsatte vi!

Åh va spännande, det låter ju helt fantastiskt!

Ja, det är så roligt när saker och ting bara händer. Jag tror att det är en del av livet, att om du är öppen för de här små luckorna så dyker de upp helt oväntat. Det var lite det som det här blev. Dels att jag arbetade fram något som jag själv tror på, som jag själv tycker är väldigt bra och sen att jag och Sussi satt i det här sambandet. Ett företag som är ett gammalt familjeföretag som har en stor flexibilitet och lyhördhet.

Det låter som en perfekt kombination! Vem skulle du säga att dina dofter främst riktar sig till?

Jag brukar säga såhär, helt allmänt om dofter, att när det kommer till doft så finns det inget som är rätt eller fel utan allt ligger i betraktarens öga. För det är ju så att när det kommer till doft så är det vårt starkaste sinne på grund av att det är emotionellt bundet. Så dofterna triggar känslor som attraherar individen. Jag har därför svårt att sätta en specifik kundgrupp. När jag möter kunden i butiken så är det ju egentligen vem som helst men det som binder dem samman är väl förmodligen förkärleken till det unika. Jag jobbar med väldigt mycket naturliga råvaror, det är en hög kvalitét på innehållet och de har en personlig signatur. Jag tror att det är egentligen signaturen som kunden faller för.

Beskriv dina fyra dofter!

Det är fyra dofter med fyra karaktärer. Jag skulle nog beskriva den som heter Péche et Suéde EdP som var en av dom här dofterna som blev klara för 1 och 1/2 år sen, där har jag lekt med persikan som frukt. Det finns en persika som är platt som har en krispig sötma, helt fantastisk! När den är toppmogen så bara rinner det fruktsaft ned på armen när du tar en tugga, haha! Jag älskar den där persikan! Det jag ville göra med den här frukten var att jag ville leka med sötman, men ta den till ett mer moget perspektiv. Ofta när du möter fruktig sötma i parfym så kan det gärna bli lite pubertalt och kletigt. Jag ville ha det här till mer business, medvetet men med glimten i ögat. Att det bor en positiv energi i den.

Sen lekte jag med texturen i skalet. När du klappar en persika så är den ju len med ett visst motstånd som påminner om mocka. Så då valde jag att lägga in mocka i basen med lite sandelträ som skulle lägga in en lite mer "edgy" ton till den fruktiga sötman. Så för mig är den fräsch med en viss "business approach" den funkar i många sammanhang. Den är väldigt unisex.

Sen har jag doften Bisous EdP, den första kompositionen som är inspirerad av blomman Frangipani. Den är för mig mer sensuell, kurvig och omfamnande. Den signalerar en viss pålitlighet.

Den tredje doften, Lavender & Wool EdP är en avantgardisk doft. Den är inspirerad av en morgonpromenad faktiskt för lite mer än ett år sen när jag kom hem med hundarna, så var det första frostnatten, och du vet när den här första frostluften kommer in? Det är krispigt, det är klart, det är hög luft, det är blå himmel, lite solsken. Utanför oss på vår grusgång så har vi lavendelbuskar som står och när jag kommer hem från promenaden så framträder en massa mjölkiga molekyler hos lavendeln som jag inte hade lagt märke till tidigare. Sen när jag kom hem så står den öppna spisen och sprakar, så den här Lavender & Wool är en doft med kontraster. Den kalla, krispiga frostluften och den varma trygga sprakiga brasan. Det är en doft som tar plats och gör ett statement. Det här är en doft för tillfället när man kanske vill ? vässa pennan lite. Du är självsäker, du vill göra ett avtryck och signalera din unika person.

_Medan den fjärde doften som heter A Trembling Rose EdP är en väldigt elegant, ren och tjusig komposition. En rosendoft som även de som inte gillar rosor gillar, haha, vilket är väldigt roligt för att rosen är ju så värdeladdad, den är så klassisk i parfymvärlden så många har en bild av att de inte gillar blommiga dofter eller att de inte gillar rosendofter men den har blivit uppskattad ändå.

Så det är fyra personligheter helt enkelt som fick ta plats i kollektionen. Både Péche et Suéde och Lavender & Wool är dofter som jag skulle beskriva som unisex på den svenska marknaden.

Själva flaskorna i sig har ju ett så himla vackert utseende. Hur kom du fram till själva illustrationen på flaskorna? Finns det någon spännande historia bakom?

Tack! Ja.. Om man säger såhär jag tror att min relation till kunder och så är att jag är väldigt personlig, genuin och passionerad. Och för mig är det väldigt viktigt att visa min äkthet, eller trovärdighet. Jag har inget att dölja. Dels så ville jag att flaskan skulle ha ett enkelt uttryck, det handlar om innehållet med otroligt fina råvaror och när det kommer till illustrationen så ville jag att det skulle vara en spegling av mig och mitt dna.

Mina farföräldrar kommer ifrån dalarna och kurbits är en konstform som utvecklades i dalarna i slutet av 1700-talet och det som är det mest talande i just konstformen och illustrationerna är den naiva färgsättningen. Det är väldigt bjärta färger, det är inte så mycket nyanser utan väldigt klara färger. Lekfullt, positivt. Kurbits som konstform var ett sätt att visa på fantasier och tolkningar av en historia. Och det är precis det jag gör, jag delar mina historier, jag gör min tolkning av min fantasiblomma. Jag har ingen ambition att göra en exakt kopia av en blomma utan det är min vision, eller min känsla i mötet med exempelvis en blomma. Då tyckte jag att kurbit blev väldigt passande, och jag älskar konst och kurbits är svenskt, lekfullt, det är unikt. Det är faktiskt ingen annan som har det vad jag vet i skönhetsvärlden.

Sen kunde jag dessutom väva in element från mig och mitt dna kan man säga. Så i botten på illustrationen så har du ett litet vikingaskepp som sitter, och vikingaskeppet har jag tagit från min ö. Lidingö har ett vikingaskepp som kommunvapen så då har jag valt att väva in det där. Värdet av min uppväxt på klipporna med ekträden och blommorna har jag lagt in där också i form utav ekollon. Sen så lite längre upp så har du backnejlikor, små rosa backnejlikor som växte på klipporna på lidingö. Sen så ville jag också plocka upp värdet av Grasse där jag har förvärvat min djupa kompetens, där också flera råvaror kommer ifrån i kompositionerna. T.ex så har du rosen centifolia som ligger i kransen på hjärtat tillsammans med jasmin grandiflorum som finns i doften Bisous. Högt upp så har vi de där ängklockorna som också är en koppling till dalarna och ängarna nedanför vårt lantställe.

Sen så är det faktiskt lite extra roligt för när jag hittade illustratören som har hjälpt mig ta fram den här illustrationen, hon heter Caroline Tinterova så visade det sig faktiskt att hon också är lidingöbo. Jag hade ingen aning om det så det var väldigt festligt!

Är det några doftnoter som är de absoluta favoriterna?

Dels så älskar jag råvaran ekmossa, som har en speciell sälta och ett speciellt djup men den är väldigt svår att jobba med, den tar gärna över. Sen tycker jag om, som i Bisous EdP t.ex så har du jasmin grandiflorum som är i från Grasse och den har en speciell doftprofil som skiljer sig mot övriga jasminblommor. Den är väldigt... Ljuvlig. Fin.

Sen så handlar det mer om att plocka ihop helheter tror jag. Precis som med allt annat. Gör jag en god tomatsås så slänger jag gärna med en nypa socker precis som jag i A Trembling Rose EdP adderade en nypa nejlika för att skapa en nerv i doften. Så varje råvara har sin personlighet, sen så hittar man sin verktygslåda där jag har valt ut råvaror som passar mitt sätt att jobba t.ex så vissa råvaror kanske jag inte jobbar alls med för det inte är min grej helt enkelt.

Hur funkar det att ta fram en doft och hur lång tid tar det i genomsnitt?

Det beror på vilken process man pratar om! Den tekniska processen tar minst ett år. Det är mycket som ska stämma, mycket som ska kalibreras. En doft går igenom en stor säkerhetskontroll. Dels får du inte använda råvaror hur som helst utan varumärket ska ha en dokumentation från producenten som visar på att det är säkert innehåll och på koncentrationen av diverse råvaror. Det är en faktor i själva tillverkningsprocessen. Sen ska man göra andra säkerhetsvärderingar där man ska testa med temperaturer, ljusförhållanden, stabilitet. Så det är något som händer övertid.

Under den här tiden så kan också doften ändras. Även om du kan blanda ihop en doft rent praktiskt på en timme, men det tar ju betydligt längre tid att utvärdera kvalitet på doften, balansen, hållbarheten, hur är övergångarna från topp till hjärt till basnot. Det är ju ett arbete som tar tid beroende på vilka råvaror du har i. Vissa råvaror tar längre tid på sig att visa sitt rätta ansikte, och behöver man vänta in deras beteende innan man kan göra en utvärdering.

För min egen del, när jag har skrivit en formula så skickas den formula till en liten producent i Grasse som blandar alla råvarorna till en liten cocktail kan man säga, sen så skickas den upp till Sverige, här mixas den med den mängden alkohol som jag anser vara lämplig för doftens personlighet, sen i flaskor, sen paketering och sen skickas till butik.

Vart hämtar du din inspiration ifrån?

Jag är ett naturbarn. Jag älskar naturen, naturen är min lunga, min källa till inspiration, min källa till frid. Jag tillbringar väldigt mycket tid ute i naturen och fascineras av skiftningar. Det är väldigt tacksamt att bo i sverige som har så många skiftningar, nya beteenden varje dag. Jag bor ute på landet så jag har ju naturen under min nästa hela tiden, och det spelar ingen roll vart jag är någonstans. Är jag med familjen på semester så kan de helt plötsligt säga "men vart tog linda vägen?" då ligger jag med rumpan i vädret i något dike eller står emot någon blomma och luktar för då har jag känt att här var något intressant, här måste jag stanna upp och reflektera.

Så doftar jag lite. Så tar jag antingen fram telefonen och gör några anteckningar över vilka råvaror som skulle kunna återskapa ryggraden i min doftreflektion och ibland stannar det bara på en anteckning, ibland tar jag det vidare till labbet men hela tiden samlar jag på mig anteckningar som handlar om möten med dofter.

Om du fick välja bara en av dina dofter, vilken skulle bli din favorit då?

Åh så taskigt av dig! Alla dofter har ju något som jag gillar, alla är jag. Där blir det mer humörsbetingat. Jag älskar Bisous EdP när den har fått landa, när jag har burit den och när jag nästa dag plockar fram en stickad tröja så blir det "ÅH! Den luktar så gott, den är så bra!" Just det här när man känner det här vad man kallar för drydown, när den liksom har fått landa. Den är komplex, men väldigt genomarbetad.

Precis som jag på samma sätt älskar A Trembling Rose EdP för den är så klar och ren. Den är lite som en elegant och tjusig slöja. Man för sig på olika sätt i dem, och de triggar olika emotionella behov.

Skulle du säga att dina dofter är den perfekta gåvan att ge bort?

Haha, ja! Självklart ska man göra det! De är ju väldigt personliga och en gåva ska ju vara personlig. Om man tänker efter när man ska välja en doft till någon, tänk igenom hur skulle jag beskriva personen? Skulle jag beskriva personen som någon med hög integritet? Sprudlande energi? MystisK? Försiktig? Sen försöka matcha det med doften, eftersom varje doft har en egen personlighet.

Bisous EdP är kurvig och omfamnande. Péche et Suéde EdP har en fräschör med glimten i ögat och en lite mer "business approach". A Trembling Rose EdP är väldigt elegant, tjusig och ren. Medan Lavender & Wool EdP är ett statement, den bjuder på utmaningar och kontraster. Så om du har en personlighet som matchar någon av de här fyra så är du hemma!

Vinnare i Daisy Beauty Awards 2018!

Lindas doft Lavender & Wool EdP vann Årets Damdoft i Daisy Beauty Awards. Så himla kul tycker vi och klänningen hon bar på galan var ju bara magisk, eller hur?

Vad är kurbits?

Kurbits är en folklore konst som utvecklades i slutet av 1700-talet i en region av Sverige som heter Dalarna. Där städerna Rättvik och Leksand anses vara vaggan till denna konstform som ger fri tolkningsrätt då blomster och blad har fantasifulla former. Dessa överdådiga målningar med naiv färgsättning var ett sätt att förstärka en berättelse då många under denna tidsepok i Sverige var analfabeter. Lindas relation till kurbits är kopplat till hennes ursprung vars farföräldrar kommer från Dalarna vilket även gjort att familjen tillbringat många år av sin ledighet här. Som barn fascinerades hon av denna konstform och satt ofta i stugan i Siljansnäs och målade egna kompositioner.