Proclé lanserar handkrämer

2017-10-25

Vi på eleven har alltid värderat nyheter högt. Vi är dedikerade skönhetsentusiaster som verkligen går i gång på nya märken, förpackningar och formulas. Därför kändes det självklart att vi skulle vara exklusiv partner i lanseringen av de nya handkrämerna från Proclé.

Proclé är ett svenskt märke som tidigare gjort succé med Proclé Volume Lip Balm, ett vårdande läppbalsam som ger subtil volym. Enligt Proclé själva har produkten sålt i elva exemplar om dagen sedan lanseringen 2011, vilket verkligen säger något om dess popularitet. Charlotta Dahlqvist, vice VD på Everdea som handhar märket, berättar att det under många år funnits en tanke på att skala upp.

"Redan 2015 fanns det tankar om att utöka sortimentet med fler användbara produkter som många Skandinavier känner ett behov av. Att det blev just handkrämer är därmed ingen slump då den långa nordiska vintern med sin kalla, torra luft kan ha inverkan på huden och göra den mer känslig", berättar Charlotta.

Under 2017 påbörjades arbetet med att utveckla Proclés nya handkrämer, från formula till förpackning. Att det är just Linnea Ark som är formgivaren bakom och som tidigare arbetat som Art Director för oss här på eleven, känns förstås särskilt roligt. Vi passade på att ställa några frågor till Linnea inför lanseringen.

Proclé har fyra doftvarianter i den nya produktserien där respektive doft är baserad på en plats och har namngivits därefter, Nytorget Pop, Sergel Rush, Slottet Fling och Slussen Wave. Hur hittade du inspirationen till platserna och deras individuella mönster?

"Jag älskar mönster och effekten det kan ge! Genom moodboards för varje plats var det enkelt att bena ut vad som kunde förknippas med respektive mötespunkt. Vissa kopplingar är tydligare, till exempel Sergel Rush, där inspirationen kommer direkt från Plattans egna mönster. Andra är baserade mer på känsla, som Nytorget Pop där inspirationen är "folkvimmel"."

Hur har det varit att utveckla en sån här typ av produkt?

"Superkul och extremt lärorikt. Balansen mellan det visuella, EU-lagar, funktion och målgrupp gör att man alltid får titta på lösningar utifrån flera vinklar. Det leder in i nya tankebanor för att hitta det bästa alternativet som fungerar i samtliga led. Alla projekt är olika och man lär sig alltid något nytt."

Vad har känts viktigt i arbetet?

"Ett tydligt mål med en effektiv arbetsprocess. Det är då resultatet sitter. Strävan har varit att ta fram en enhetlig produktserie där efterfrågan finns."

Proclé har ju en stark koppling till Stockholm och Norden, är det svårt att överföra en plats till en produkt?

"Både ja och nej. Ja, i och med att Stockholm/Norden har en väldigt specifik färgskala eller ska jag säga gråskala? Samt att vi älskar det stilrena. Nej, med tanke på att alla såklart har sina egna associationer och minnen kopplade till respektive plats."

Vad vill du att kunden ska tänka när hen ser produkterna?

"Jag hoppas de stannar till och blir glada! Alldagliga handkrämer med fokus enbart på innehåll finns det gott om, vilket såklart är super om man letar efter det. Men Proclé är för dom som vill ha något mer. Känner kunden att produkterna checkar av rutor såsom: snygg i väskan, grym produkt och prisvärd så är det en home run!"