Intervju med Efva Attling

2017-04-20

eleven har fått äran att prata med Efva Attling, superentreprenören med titlar som smyckesdesigner, modell, artist, och parfymmakare, för att nämna några få. Vi är förundrade över Efvas energi och kreativitet, hur kan man vara så innovativ, framåt och ändå äga flera företag samtidigt? Vad är hemligheten bakom hennes framgång och hur bör man tänka som kvinnlig entreprenör? Detta och mer tar vi reda på i en exklusiv intervju för eleven.

Efva gjorde sitt första silversmycke som 11-åring och gick som lärling hos Bengt Liljedahl efter skolan. Efva jobbade som modell i tolv år innan hon startade bandet X-models och skrev hitlåten Två av oss, hon hann även med att jobba som både programledare och klädesdesigner innan hon återgick till att göra smycken 1996.

Från att du öppnade din första butik 2004, Efva Attling Stockholm, till att nu ha butiker över hela världen med kändisar som bär dina smycken. Hur känns det och hur gör man för att stanna ödmjuk?

Jag älskar mitt jobb och har alltid följt min passion. Jag skulle bli silversmed när jag var 17 år men livet tog sig andra vägar. Jag jobbade som modell, blev popmusiker och det var inte förrän 27 år senare som jag gick tillbaka till att designa smycken. Jag tror inte att jag kunnat skapa det jag gör om jag inte levt det brokiga liv jag levt. Jag använder inspiration från mina livserfarenheter i mina kollektioner och tror att det är därför människor kan känna igen sig i mina uttryck. Jag känner mig ödmjuk inför min framgång som jag aldrig hade kunnat drömma om.

Från att ha smyckeskollektioner, glasögonlinjer till parfymer. Vad var viktigt för dig när du tog fram din första parfym och visste du direkt vilken typ av doft du ville ha?

Jag visste precis vad jag ville att Amor Vincit Omnia No 1 skulle dofta. Jag förklarade för parfymhuset som jag jobbar med (Robertet som har gjort parfym i över hundra år) vilka doftnoter jag letade efter. Jag blev mer än nöjd. Min Eva använder den och ibland frågar jag henne vad hon har tagit på sig för parfym och det är Amor Vincit Omnia som doftar underbart!

Vad ska man känna när man bär dina parfymer?

Jag frågade en studiomanager vad jag doftade när jag hade fått första provet av Amor-parfymen. Han svarade: du doftar kvinna. Då visste jag att jag hade lyckats ta fram en varm sensuell doft.

Beskriv dina parfymer och vad står de för?

  • Miss Butterfly är lätt, svävande och härlig (men inte flyktig).
  • Human är för män och kvinnor som inte vill ha blommigt utan mer musk och läder.
  • Kaboom är min "picker upper" som startar morgonen med en frisk & härlig doft med genomslag av enbär. En riktig kaboom!
  • Rose Petals har en ljuvlig rosdoft inspirerad av Blue Moon, en ros som jag har haft i min trädgård i över 18 år. Jag är stolt eftersom jag köpte den som liten planta och nu har den vuxit till ett högt träd som blommar flera gånger per sommar. Jag har inte världens grönaste fingrar heller!
  • Twosome, ett av mina mest sålda smycken är Twosome. Två ringar sammanlänkade, den ena är rund och den andra är kantig. Alltså det perfekta paret, det komplement vi söker hos varandra. Så det är en älskvärd doft kan man säga.

Vad betyder skönhet för dig?

Skönhet är ett vitt begrepp. Att känna sig skön är att man tar hand om sig kroppsligt och själsligt. Det kan vara så enkelt som ett bad, lägga en ansiktsmask, att få egen tid. Jag älskar att måla mina naglar, det är meditativt för mig. Det är också härligt att få några fina ord från någon som säger "you're looking good kid"!

Har du några speciella skönhetsrutiner som du följer och vilka är det?

Min farmor sa en gång till mig att aldrig tvätta ansiktet med tvål på morgonen, ett bra råd som jag följt hela mitt liv.

Vad är viktigt att tänka på som kvinnlig entreprenör?

Du ska aldrig låta någon, man eller kvinna förminska dig och ta din passion ifrån dig. Följ ditt hjärta och magkänsla. Våga i ditt enda liv.

Vad har varit den största utmaningen hittills i din karriär?

Min utmaning sker ständigt inför varje smyckeskollektion, glasögonlinje eller när jag skapar en ny parfym. Egentligen är det en utmaning med allt jag designar. Skaparångest tillhör min vardag som kreatör, eftersom jag kräver det bästa av mig själv!

Vad definierar ett bra varumärke, enligt dig?

Ett varumärke som har ett tydligt formspråk i sin design, kvalité, bra grundvärderingar och en god företagskultur.

Vilka förebilder ser du upp till och på vilket sätt har de hjälpt dig?

När jag träffade Vivianna Torun B ülow-H übe den svenska legendariska smyckesdesignern för Georg Jensen. Hon gav mig en push och stöd i början av min smyckeskarriär med orden: formen har du, modet har du, lär dig tekniken av grabbarna!

Finns det några utmaningar du vill ta dig an inom den närmaste tiden och vad skulle det vara?

Jag skulle vilja utveckla mina parfymer och skapa fler dofter. Doftljus jobbar jag på och har en dröm om att utöka beautydelen.

Fotograf: Sanna Dahlén