Internationella kvinnodagen: Skönhetsvärldens powerkvinnor

2019-03-04

Vi firar Internationella kvinnodagen genom att lyfta fram några av skönhetsbranschens briljanta kvinnliga grundare, som med sina innovativa produkter, framåtanda, entreprenörsskap och ambitioner inspirerar oss dagligen.

Vi firar Internationella kvinnodagen genom att lyfta fram några av skönhetsbranschens briljanta kvinnliga grundare. Kvinnor som med sina innovativa produkter, framåtanda, entreprenörsskap och ambitioner inspirerar oss dagligen.

Petra Strand/Pixi
Pixi grundades av Petra Strand som har över 20 års erfarenhet som makeupartist och produktutvecklare. Hennes filosofi är att makeup ska vara enkel, lekfull och bra för din hy. När hon jobbade som makeupartist saknade hon smink som även var hudvårdande och bestämde sig för att skapa dem själv. Sagt och gjort 1999 öppnade hon sin första butik i Soho, London. Det blev en omedelbar succé och produkterna bokstavligen för av hyllorna. Till en början såldes bara makeup med snart lanserades även hudvård. Pixi Glow Tonic är märkets mest omtalade och hyllade produkt som är är omskriven i mode- och skönhetsmagasin och som hyllats av skönhetsprofiler och skönhetsredaktörer världen över.

Terry de Gunzburg/By Terry
Terry De Gunzburg har även har kallats "the Steve Jobs of Beauty". Hon började sin karriär inom medicin men övergav sina studier för att bli makeup-artist. Hon gjorde sig snabbt ett namn inom branschen och jobbade med de största designerna och de främsta modemagasinen. Men det var som makeup-utveckare som hon verkligen gjorde ett avtryck på skönhetsvärlden och skapade flera makeupinnovationer, som YSL's bästsäljare Touche Éclat. 1998 bestämde hon sig för att starta sitt egna varumärke, By Terry. Tanken bakom By Terry var att skapa ett makeupmärke präglat av lyx men med ett personligare tilltal. Hon är känd för att skapa produkter som ger fantastisk lyster med hjälp av ljusreflekterande pigment, djärva färger och rika texturer. En "By Terry-hy" ser alltid återfuktad och fräsch ut, oavsett hur trött huden under är. En produkt som många älskar, och som även kallas "photoshop på burk" är By Terry Hyaluronic Hydra-Powder. En annan By Terry-bästsäljare är By Terry Baume de Rose, som även kallas för läppbalsamens Rolls Royce.

Elizabeth Arden
Varumärket Elizabeth Arden grundades redan 1910, av Elizabeth Arden, tidigare Florence Nightingale Graham. På den tiden var det ovanligt att kvinnor drev egna företag, men Elizabeth Arden trotsade normen och öppnade sitt första spa på Fifth Avenue och började bygga upp vad som kom att bli världens första globala skönhetsmärke. Elizabeth Arden jobbade hårt för kvinnors rättigheter och marscherade vid ett tillfälle tillsammans med 15 000 andra kvinnor förbi Red Door Salon på Fifth Avenue, alla i rött läppstift som en symbol för styrka. Läppstiftet var självklart från Elizabeth Arden. Elizabeth Arden utvecklade många produkter som numera finns överallt, som resestorlekar, och hon var även först med att erbjuda makeovers till sina kunder. Förutom sitt skönhetsintresse så var hon intresserad av trav och var ägare av flera tävlingshästar. 1946 blev hon en av de första kvinnor att någonsin vara med på förstasidan av Time Magazine och i en intervju där hon pratade om den annars så mansdominerade travsporten. En kultklassiker från Elizabeth Arden som hängt med sedan 1930 är Elizabeth Arden Eight Hour Cream Nourishing Lip Balm SPF 20 som än idag är en bästsäljare tack vare dess vårdande och behagliga egenskaper. Den finns idag i flera utföranden, som till exempel Elizabeth Arden Eight Hour All-Over Miracle Oil och Elizabeth Arden Eight Hour Miracle Hydrating Mist.

Estée Lauder
Estée Lauders, född Josephine Esther Mentzer, intresse för skönhet började på högstadiet när hennes farbror från Ungern flyttade in för att bo hos familjen. Han tillverkade en egen hudkräm och Esteé Lauder lärde sig av honom hur man gjorde. Hon började sedan att sälja sina egna produkter på olika salonger. 1946 startade hon och maken officiellt varumärket Esteé Lauder och fick sin första stora order från Saks Fifth Avenue. Hon lanserade även begreppet "gåva på köpet" när hon erbjöd sina kunder ett gratis krämpuder vid varje köp. Något som kopierats av de flesta företag. Esteé Lauder var även en pionjär inom doft. Fram till 50-talet bar kvinnor bara parfym vid speciella tillfällen, det ville hon ändra på och skapade doften Youth-Dew, som var en badolja men som också kunde användas som parfym, som kvinnor kunde använda även till vardags. Detta förändrades hela skönhetsbranschen och på vilket sätt parfym såldes på. Det gjorde även att företaget växte enormt och lade grunden till den miljardindustri som företaget är idag. Esteé Lauder var en visionär företagskvinna som ofta gick emot normen. Under sin karriär fick hon flera utmärkelser och var den enda kvinnan på Time Magazines lista 1998 på de 20 mest inflytelserika företagsgenierna under 1900-talet. Estée Lauder Advanced Night Repair Recovery Complex II är en riktig klassiker från Estée Lauder och älskas av kvinnor världen över.

Helena Rubinstein
Helena Rubinstein var en av de första kvinnorna att bygga upp en förmögenhet på egen hand under industrialismen, en tid då kvinnor inte ens hade rösträtt. Hennes karriär började efter att hon plockat med sig några av sin mors hemgjorda krämer när hon flyttade till Australien 1902 som hon lät kvinnor i området prova. Affärerna blomstrade och Helena Rubinstein flyttade till London för att starta en internationell affärsverksamhet där. På den här tiden fick inte kvinnor ta banklån, så alla pengar hon investerade i sin verksamhet hade hon arbetat ihop själv. När första världskriget bröt ut flyttade Helena Rubinstein med sin man till New York och öppnade sin första salong, som sedan skulle komma att bli en landsomfattande kedja. 1917 inledde Rubinstein tillverkning och grossistförsäljning av sina produkter. Detta var början till det som idag är ett enormt skönhetsimperium. Hon var den första med att lansera en vattenfast mascara, som varit omtyckt av kvinnor i årtionden. Helena Rubinstein Lash Queen Feline Blacks Waterproof är en av märkets storsäljare hos eleven.

Anastasia Soare/Anastasia Beverly Hills
Utan att kunna språket och utan pengar flyttade Anastasia Soare till USA från Rumänien. I sitt nya hemland började hon att jobba på skönhetssalong. Där hon upptäckte att ögonbrynen var en outvecklat område och började utveckla en metod för att att forma ögonbrynen. Lite senare öppnade hon en salong i Beverly Hills och specialiserade sig på just ögonbryn. Hennes verksamhet ökade och hon blev snabbt internationellt känd som "The Eyebrow Guru" och hade stora stjärnor som kunder. En av hennes kunder Oprah Winfrey gav henne namnet "The Queen of Eyebrows". 1998 grundade hon varumärket Anastasia Beverly Hills, till en början bara för bryn men som idag även innehåller contouringpaletter, highlighters, läppstift och mycket mer. Alla Anastasia Beverly Hills produkter är personligt testade i hennes egen salong. Anastasia Soare har uppnått en ikonisk status under sin 25-år långa resa till en självlärd entreprenör och Amerikansk succéhistoria. Man har skrivit om henne i till exempel The New York Times, The Guardian, Vanity Fair, Vogue, Elle och många fler. Anastasia Soare har även ett livslångt jobb för kvinnor och barn samt etableringen av The Anastasia Brighter Horizon Foundation, som stödjer och förbättrar livet för unga vuxna som lämnar fosterhemssystemet. Hennes Anastasia Brow Wiz Skinny Brow Pencil och Anastasia Dipbrow Pomade är mångas favoritprodukter för att forma ögon brynen.