Comfort Zone
Comfort Zone är ett medvetet professionellt hudvårdsmärke, ett varumärke som har som mål att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för huden att må bra. Detta mål kombineras med en hög ambition om att ta hand om vår planet och natur och skapa de bästa förutsättningarna för vår omvärld. Comfort Zones resultatinriktade, hållbara, vetenskapsgrundade formulas och behandlingar för ansikte och kropp tillverkas i Parma på Davines Village. Företagsgruppen är B Corp-certifierad vilket innebär att man vill göra gott för världen samtidigt som man driver företag. Detta arbete speglas i alla led, i både tillverkningsmetoder, lagerhållning, ingrediensval, utbildningar och marknadsmaterial. Comfort Zone payoff är ”concious skin science”. Vad menas med det egentligen? Ordet concious, eller medveten, syftar på flera olika saker. För det första medvetna val när det gäller vad som är bäst för huden. Med Comfort Zone kan huden förbättras synligt tack vare salongsbehandlingar och aktiva hemmaprodukter i kombination med den hälsosamma och hållbara livsstilen som förespråkas. I labbet arbetar idag 40 personer och nya produkter tas fram av en speciellt utsedd vetenskaplig kommitté. Produkterna testas dermatologiskt och effektiviteten är kliniskt bevisad innan lansering sker. Concious syftar också på ingrediensval då Comfort Zone har en egen vetenskaplig trädgård där ingredienser odlas och aktiva molekyler från växtriket kan studeras. Kraven på resultat är höga och ingredienserna är växtbaserade och högteknologiska. Alla produkter är veganska och man undviker ämnen som silikoner, djurderivat, mineraloljor, artificiella färgämnen, SL och SLS. Även framtagningen av förpackningarna är ett högst medvetet val då de är koldioxidneutral tillverkning med återvunnen plast i tillverkningen av flaskor och tuberna görs av sockerrör. Grundaren, Doktor Davide Bollati, är farmaceut och kosmetisk kemist i botten men också en visionär med höga hållbarhetsmål i sikte. Varje års tas en hållbarhetsrapport fram och många välgörenhetsprojekt stödjs och drivs av Comfort Zone och Davines Group. Det är inte förvånande att många span och skönhetssalonger väljer just Comfort Zone världen över.